رواية فيروز الفصل الخامس 5 بقلم منه عبده


 رواية فيروز الفصل الخامس 5 بقلم منه عبده 

#البارت الخامس 

فيروز بتبص وراها وبصدمة : وائل 

سامح : اكيد عرفاه على العموم انا هعرفك بنفسي ده وائل اخويا 


فيروز بصدمة : اخوك اخوك ازاى عمي الله يرحمه مكانش عنده غيرك

سامح : هو انتي متعرفيش إن انا مش ابن عمك اصلا 

فيروز بصدمة وخوف وتوتر : أن.. أنت بتقول ايه 

سامح : وائل اخويا بس كان عايش مع جدي طول الوقت عشان جدي كان قاعد لوحده فمكانش حد يعرف أنه اخويا اصلا غير العيلة بس ولحسن الحظ كان موجود يوم الحادثة وشاف كل حاجه 

فيروز : حادثة ايه 

سامح بزعيق : لما ابوك قتل ابويا وامى وكمان قتل الراجل والست اللي ربوني اللي هما اخوه ومرات اخوه يا فيروز 

فيروز بتوتر : انت بتقول ايه







وائل : فيروز انا كان عندى خمس سنين ساعتها يعني كنت واعي لكل حاجه بتحصل قدامي وشوفت ابوك هو والبلطجية وهما بيقتحموا البيت وسرق الفلوس وكمان قتل ابويا وامى 

فيروز : وانت بقي لما ظهرتلي كنت عايز تنتقم وانت كمان يا سامح كنت عايز تنتقم مش كده 

سامح بزعيق : يعني ابوك يقتلهم واسكت 

وائل : وهيموت والله ليموت يا فيروز 

فيروز سابتهم وخرجت جري على بيت ابوها 

ابوها بصدمة : فيروز

فيروز : انت لازم تمشي من هنا حالا 

ابوها : ليه 

فيروز : هيقتلوك يا بابا لازم تمشي 

ابوها : فهميني بس مين دول اللي هيقتلوني 

فيروز وهي بتلم حاجته وتحطها فى شنطه : نخرج من هنا وافهمك كل حاجه 

ابوها : هنخرج ونروح فين 

فيروز : الوقتي هتعرف 

بعدها بشوية *

ابوها بصدمة : انتي 

امها بصدمة : ايه اللي جابك هنا

فيروز : انا اللي جبته يا ماما 

ابوها : ماما ؟  .....  انتي قولتيلها 

امها : كان لازم اقولها 

ابوها : وقولتيلها ايه تاني 

فيروز بقهرة : كل حاجه ليه تعمل كده 

ابوها : عشانك 

فيروز بعياط : عشاني ولا عشان نفسك وكل اللي يهمك الفلوس وبس حتى لما عرفت اني حامل جوزتني لسامح وبعتني خالص ومفكرتش حتى انك تسأل عني 

امها بصدمة : حامل 

فيروز بعياط : مطلعتش حامل وطلع عندى سرطان فى الرحم وفضلت ٦ شهور اتعالج منه وكل ده وحضرتك مسألتش عليا ولا ايه اللي جرالي متقولش عشاني دي ابدا تاني 

ابوها بصدمة : ايه ومقولتيش ليه 







فيروز : عشانك بعتني ومكنتش سامع غير نفسك وبس جوزتني بمزاجك ولو كنت قولتلك كنت هطلقني بمزاجك بردو انا مش لعبة فى ايدك 

ابوها : انا....

فيروز وتقاطعه  : سامح وأخوه عرفوا كل حاجه وناوين يقتلوك ومهنتش عليا بعد كل اللي انت عملته 

امها : اخوه مين 

فيروز : وائل حب عمري ( وتضحك) طلع اخو سامح وكان عايش مع جده فعشان كده مكانش حد يعرف أنه اخو سامح وكان موجود ساعة الحادثة وشاف كل حاجه وجاي ينتقم منك هو وسامح على موت ابوهم وأمهم ( وبعدين تسكت وتكمل ) حتى اخوك ومراته مرحمتهومش ليه ليه كل ده استفدت ايه فلوس ؟ فلوس ايه اللي تخلي اخ يقتل اخوه ويقتل صاحب عمره انت دمرتني انا مش هما 

ابوها ساكت وحاطط وشه فى الارض 

فيروز : انت هتقعد هنا وارجوك ارجوك كفاية لحد كده

فيروز بتسيبه وتمشي 

يعدي الايام وفيروز مش بتشوف سامح ولا وائل ( مش بتروح الشركة وسامح مش بيروح البيت ) 

يرن التليفون *

فيروز : أيوة يا ماما مال صوتك .... طيب انا جاية حالا 

بعدها بشوية ***

فيروز بعياط : بلاش يا سامح ارجوك 

سامح بزعيق : دم ابويا وامى مش هسيبه 

فيروز بعياط : سلمه للبوليس هو كده كده ميت إنما أنت ايدك هتفضل متلوثة دم طول عمرك بلاش عشان خاطري وسلمه للبوليس 

سامح بينزل المسدس 

وائل : هي هتضحك عليك بكلمتين ده دم ابويا وامي ( وقام مطلع المسدس وموته ) 

سامح بزعيق : قتلته ليه يا وائل قتلته ليه 

وائل : عايزه يموت ابويا وامي واسيبه 

سامح بزعيق : هي عندها حق كان كده كده ميت 

فيروز بعياط وزعيق : والله ما هسيبك يا وائل وكله هيتحاسب 


#فيروز 

#منة_عبده


                   الفصل السادس من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×